ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
Για τον Οκτώβριο επιλέξαμε να διαβάσουμε το βιβλίο
«Καρφίτσες στην άμμο» του Roncagliolo, Santiago
εκδόσεις Καστανιώτη
Τετάρτη 11 Οκτωβρίου
εκδόσεις Καστανιώτη
Τετάρτη 11 Οκτωβρίου
6:30 μ.μ.
Καλεσμένος μας o μεταφραστής του βιβλίου Κώστας Αθανασίου
«Δεν ήμασταν τέρατα. Ίσως γίναμε κάπως …ακραίοι. Και μόνο για μια στιγμή. Για μερικές μέρες. Μια δυο νύχτες. Αυτό δεν είναι τίποτα. Γύρω μας, όλος ο κόσμος ήταν πολύ χειρότερος»
Και οι τέσσερις κρύβουν μέσα τους μια καταπιεσμένη οργή, ενάντια σε ένα σχολείο χωρίς κορίτσια, σε μια συνοικία χωρίς διασκέδαση, σε μια πόλη που έχει τείχος δέκα χιλιομέτρων να χωρίζει τους πλούσιους από τους φτωχούς συνοικισμούς, σε μια χώρα γεμάτη βία, ενάντια στις ταπεινώσεις των καθηγητών και ειδικά ενάντια σε μια καθηγήτρια παγερή και σαδίστρια. Αντιδρώντας σε όλα αυτά, αποφασίζουν να δράσουν, να τιμωρήσουν την ανεκδιήγητη καθηγήτρια, την δεσποινίδα Πρίνγκλιν, κι όλα ξεκινούν από το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής, το οποίο δεν ήταν παρά «δύο χιλιάδες λόγοι για να μην αγγίξετε ποτέ γυναίκα». Εκείνη τη μέρα μπήκαν στην τάξη τέσσερα παιδιά ή «τέσσερις λοξοί της τάξης» και το απόγευμα βγήκαν «τέσσερις άντρες ή σχεδόν άνδρες, απελπισμένοι και γι΄ αυτό πολύ επικίνδυνοι».
Είκοσι χρόνια αργότερα, οι τέσσερις πρωταγωνιστές – αφηγητές εναλλάξ ξεθάβουν το μυστικό των εφηβικών τους χρόνων. Μας διηγούνται τί έγινε εκείνη την ημέρα, η οποία για τους ίδιους ήταν «ημέρα της εξέγερσης» και «ένας ύμνος στην ελευθερία». Πώς εξελίχθηκαν τα γεγονότα, οι παραβατικές πράξεις τους, οι λεπτομέρειες των οποίων δίνονται σταδιακά και αριστοτεχνικά στον αναγνώστη μέσω των πρωτοπρόσωπων αφηγήσεων με το ανάλογο σασπένς. Και, επίσης, ποια από τις δύο καρφίτσες διάλεξαν να γίνουν (δίνοντας απάντηση στην επιλογή του τίτλου του βιβλίου): Την πρώτη, με το να βυθιστούν στην άμμο χωρίς να αφήσουν ίχνος, ή τη δεύτερη, αφήνοντας ένα αποτύπωμα στο πέρασμά τους;
Και οι τέσσερις κρύβουν μέσα τους μια καταπιεσμένη οργή, ενάντια σε ένα σχολείο χωρίς κορίτσια, σε μια συνοικία χωρίς διασκέδαση, σε μια πόλη που έχει τείχος δέκα χιλιομέτρων να χωρίζει τους πλούσιους από τους φτωχούς συνοικισμούς, σε μια χώρα γεμάτη βία, ενάντια στις ταπεινώσεις των καθηγητών και ειδικά ενάντια σε μια καθηγήτρια παγερή και σαδίστρια. Αντιδρώντας σε όλα αυτά, αποφασίζουν να δράσουν, να τιμωρήσουν την ανεκδιήγητη καθηγήτρια, την δεσποινίδα Πρίνγκλιν, κι όλα ξεκινούν από το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής, το οποίο δεν ήταν παρά «δύο χιλιάδες λόγοι για να μην αγγίξετε ποτέ γυναίκα». Εκείνη τη μέρα μπήκαν στην τάξη τέσσερα παιδιά ή «τέσσερις λοξοί της τάξης» και το απόγευμα βγήκαν «τέσσερις άντρες ή σχεδόν άνδρες, απελπισμένοι και γι΄ αυτό πολύ επικίνδυνοι».
Είκοσι χρόνια αργότερα, οι τέσσερις πρωταγωνιστές – αφηγητές εναλλάξ ξεθάβουν το μυστικό των εφηβικών τους χρόνων. Μας διηγούνται τί έγινε εκείνη την ημέρα, η οποία για τους ίδιους ήταν «ημέρα της εξέγερσης» και «ένας ύμνος στην ελευθερία». Πώς εξελίχθηκαν τα γεγονότα, οι παραβατικές πράξεις τους, οι λεπτομέρειες των οποίων δίνονται σταδιακά και αριστοτεχνικά στον αναγνώστη μέσω των πρωτοπρόσωπων αφηγήσεων με το ανάλογο σασπένς. Και, επίσης, ποια από τις δύο καρφίτσες διάλεξαν να γίνουν (δίνοντας απάντηση στην επιλογή του τίτλου του βιβλίου): Την πρώτη, με το να βυθιστούν στην άμμο χωρίς να αφήσουν ίχνος, ή τη δεύτερη, αφήνοντας ένα αποτύπωμα στο πέρασμά τους;